2012. július 22., vasárnap

Növényi festés a napfény erejével - 2. rész

Gyorsan mutatom, ilyen lett az előző posztban elkezdett festés, aztán jönnek a részletek...

 
Nos, nem sikerült minden nap fotókat készítenem, mert közben vissza kellett mennünk Budapestre, az üveg pedig Debrecenben maradt a teraszon...


1. nap

Kb. egy héttel a kezdés után a virágok teljesen kifakultak, kiadták magukból az összes színt. Ekkor nagyon foltos volt a fonal és a gyapjú is, ahol közel volt a virághoz, ott nagyon élénk színűnek látszott, ahol távolabb, ott pedig szinte fehér maradt (főleg a gyapjún látszik).

7. nap, a virágok kifakultak
Mivel az utóbbi pár nap nem sütött túl erősen a nap, nem mertem kivenni a fonalat és a gyapjút "csak úgy", féltem, hogy ennyi meleg nem volt elég a fixáláshoz, így gondoltam egyet és betettem az egész üveget a sütőbe kb. 150 fokra egy fél órára. Nagy változáson ment át az üveg tartalma, szinte teljesen kiegyenlítődött a szín, eltűntek a sötét foltok.

melegítés után
Így nézett ki vizesen, ahogy kiszedtem az üvegből:

vizesen
Nem lett színtelen a festővíz, de növényi festésnél nekem még soha nem lett, így ezen nem csodálkoztam.


ilyen maradt a víz
Szárazon a végeredmény:
 

Így, hogy fixáltam az egészet a sütőben, nem ereszti a színét sem a fonal, sem a szalaggyapjú. Lehet, hogy kár volt betennem a sütőbe és hagyni kellett volna, hogy érvényesüljenek a különböző virágok, majd legközelebb :-)

Ami nagyon érdekes volt, hogy a lila dálián kívül mindegyik, még a rózsaszín is sárga-narancssárga színűre fest, a lila (elég csúnya) szürkésbarnára, legalábbis amennyire az üvegen keresztül meg tudtam ítélni.


8 megjegyzés:

  1. Egy gyönyörűséges és izgalmas csoda!
    Teljesen oda vagyok érte! :)
    Köszönöm, hogy közre adod a tapasztalataidat!
    - Én is gyakran festek gyapjút, de ez a tehnika ismeretlen volt a számomra. Ha nem bánod, fel is tennék még pár kérdést:
    A dálián kívül más, színes-szirmú virág is megfelelhet?
    Csak a szirmokat teszed bele, vagy az egész virágfejet?
    A festés előtti pácolás ecetes vízzel történik?
    Az üvegre végig rá van csavarva a tető?
    Nem forr (pukkad) fel a vize?
    Mennyi ideig hagyod az üvegben?
    A megfestett gyapjú színét még fixálod ecetes oldattal?
    Pillanatnyilag ennyi és... megyek szétnézek milyen virágok nyílnak éppen a kertemben? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megpróbálok kérdésenként válaszolni.

      Persze, sokféle virág festhet, pl. körömvirág biztosan, érdemes próbálkozni. Sajnos nagyon nem értek a növényekhez, azt hogy a dália ilyen jól fest, nem magamtól találtam ki, hanem olvastam egy könyvben.

      Az egész virágfejet beletettem.

      Jelen esetben a tavaly Németországban vásárolt hidegpáccal pácoltam (sajnos nem tudom a pontos összetételét de a magyar nevét sem), növényi festésnél az egyik leggyakoribb pác a timsó. Az ilyen üveges festésnél is olvastam, hogy 1-2 evőkanál timsót tesznek az üveg aljára, azt felöntik kevés vízzel, elkeverik, és így megy rá a növény meg a fonal, nem kell előre bepácolni. Legközelebb megpróbálom így.

      Igen, végig rajta volt a tető. Egy német blogon írta valaki, hogy csordultig tele kell tenni vízzel, és akkor nem penészedik meg. Nem vettem észre, hogy felforrt volna a víz, de lehet, hogy csak azért, mert nem volt extrém meleg.

      Elvileg 2-3 hétig kell az üvegben hagyni, nálam most kb. 2 hét volt.

      Nem fixáltam ecettel, mert a legelső növényi festésemnél azt tapasztaltam, hogy az ecet teljesen megváltoztatta a színt, így azóta nem merek vele próbálkozni. De lehet, hogy csak túl sok citromsavat tettem (ecet helyett mindig azt használok), nem tudom.

      Kérdezz még nyugodtan, szívesen segítek, ha tudok.

      Törlés
    2. Köszönöm a válaszaidat! :)
      Kísérletezni fogok, mert nekem az a tapasztalatom, hogy timsós pácolással minden növényi festésem zöld lett.
      - Olyan szép színe van a trombitafolyondáromnak... kipróbálom! :)

      Törlés
    3. De érdekes, hogy Neked minden zöld lett, nem gondoltam volna. Én is próbálkozom még. Jól hangzik a trombitafolyondár, sok sikert!

      Törlés
  2. De jó, hogy kipróbáltad ezt a módszert! Amerikai blogokon sokat olvastam már róla, de még nem volt időm tesztelni.
    Úgy látom teljesen más színeket lehet elérni vele, mint a hagyományos főzős eljárással.
    Nekem - igaz én csak pamutot festek növényekkel - a virágszirmos festések mindig elszürkültek és még az a csúnya szín sem volt tartós, levegőn néhány nap alatt kifakult.

    Gyönyörű színt varázsoltál!!!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem sok tapasztalatom még nincs a növényi festés terén, így nem tudom egyelőre összehasonlítani a főzős és üveges módszert, de remélem majd ide is eljutok.

      Amerikai blogok? Köszi, megpróbálok keresgetni...

      Milyen virágokat próbáltál? Frissen vagy szárítva használtad? A dáliákat frissen kéne, így pár naponta leszedem az új virágokat, mennek a mélyhűtőbe, amíg majd össze nem gyűlik egy normális adag. De pl. a körömvirágot szárítva ajánlják használni.

      Megyek is hozzád körülnézni :-) Köszönöm, hogy benéztél hozzám!

      Törlés
  3. FELÜLÍROM a fentebbi bejegyzésem, mert... korábban nem a timsós pácolástól, hanem a rézgálicostól lettek zöldek a növényekkel festett gyapjaim!!!
    Viszont van 1 nagy meglepetésem, mert...
    A rossz idő ellenére nem bírtam ki és kipróbáltam, hogy milyen színű lesz a gyapjúszalagom, ha timsós páclében, a trombitafolyondár friss, narancs-piros virágaival rétegezem? Már 2 óra ázás után is megmutatta, hogy LILA! Igen, gyönyörű lilára fest!!!
    Kíváncsi leszek, hogy két hét után mi lesz a végeredmény? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, de jó, hogy belevágtál! Tényleg lila? Nem gondoltam volna! Kíváncsi leszek, hogy milyen lesz a vége!

      Ma én is elindítottam még két üveget, most a dália mellé került napraforgó és körömvirág is egy kevés, én megint valami narancsosra számítok :-)

      Törlés